artistes-classiques.forumculture.net

débats autour des artistes
 
AccueilPortailFAQRechercherS'enregistrerMembresGroupesConnexion

Partagez | 
 

 Geoffrey Grey

Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Aller en bas 
AuteurMessage
calbo
Admin
Admin
avatar

Nombre de messages : 3579
Age : 46
Localisation : Poitiers
Date d'inscription : 24/11/2006

MessageSujet: Geoffrey Grey   Ven 4 Mai - 10:31

Geoffrey Grey est un violoniste, chef d'orchestre et compositeur Britannique, né en 1934.
Ce violoniste de renom a vécu près de Dartmoor jusqu'au début de la seconde guerre mondiale. Cette période troublée le conduit chez ses grand-parents paternels qui vivent alors en Ecosse. Ses parents avaient à l'époque envisagé pour lui une carrière de violoniste et l'on encouragé dans cette voie dès qu'ils se sont rendu compte de son intérêt précoce pour cet instrument. A cette époque toutefois, Edimbourg se montrait visiblement peu accueillante vis-à-vis des Anglais et la jeunesse édimbourgeoise manifestait une hostilité notoire envers les enfants ayant des prétentions artistiques. Il a malgré cela intégré la Royal Academy of Music et y a étudié le violon, la composition, le piano et la direction. Ses professeurs de composition étaient William Alwyn, Benjamin Frankel plus tard à Paris, Nadia Boulanger. Son chemin croise celui d' Edwin Carr, compositeur néo-zélandais qui deviendra un fidèle ami. En 1959, il a déménagé vers la Nouvelle-Zélande où il a exercé en tant que violoniste indépendant jusqu'à ce qu'on lui attribue le poste de Tour Musical Director du NZ Opera Company. Un certain nombre de ses oeuvres créées antérieurement ont été diffusées par le NZBS et Geoffrey Grey est par la suite retourné en Angleterre en 1960. Devant à présent subvenir aux besoins de sa propre famille, il a accepté le poste de Directeur de la Suffolk Rural Music School. Cette activité n'a duré qu'un an car il a ensuite déménagé à Londres où il s'est établi et a exercé en tant que violoniste indépendant durant les quarante années qui ont suivi. Il a occupé un certain nombre de postes importants lors de cette période au sein des plus grands orchestres et il a continué à composer pour différentes combinaisons d'instruments. Il a participé très activement à la vie musicale londonienne et a donné de nombreux récitals de musique contemporaine ainsi que ses propres compositions. Il a joué pour des ballets, des comédies musicales et des concerts pop et à de nombreuses occasions, il est parti en tournée avec la Lindsay Kemp Theatre Company en tant que violoniste, pianiste et percussionniste. En 1992, il s'est rendu aux Pays-Bas pour y travailler durant un an. En 1996, il a d'abord vécu en Cornouailles pour ensuite s'établir à Margate où il s'est concentré presque exclusivement sur la composition. En mars 2003, à la mort de son ami Edwin Carr, il contact le hautboïste Dominique Enon afin d'effectuer la réduction pour piano du concerto pour hautbois et orchestre qu'il a dédié à ce hautboïste avant son décès. Cette rencontre va s'avérée fructueuse car il va revenir en France afin de s'imprégner de la direction de Kurt Mazur à Radio France. Il garde contact avec Dominique Enon a qui il va dédier une oeuvre pour hautbois et piano. Leur rencontre va également déboucher sur l'édition de plusieurs de ses oeuvres en France par Gilles Manchec des éditions Armiane. Il vit désormais dans le Dorset et a vu trois de ses nouvelles oeuvres publiées cette année.

source : wikipédia

_________________
Non temer, d'un basso affetto,
Non temer, d'un basso affetto,
Non fu mai quel cor capace
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://artistes-italiens.forumsactifs.com
calbo
Admin
Admin
avatar

Nombre de messages : 3579
Age : 46
Localisation : Poitiers
Date d'inscription : 24/11/2006

MessageSujet: Geoffrey Grey   Ven 4 Mai - 10:56

Si vous connaissez la discographie de ce musicien, merci de nous la faire partager.

_________________
Non temer, d'un basso affetto,
Non temer, d'un basso affetto,
Non fu mai quel cor capace
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://artistes-italiens.forumsactifs.com
Musicante



Nombre de messages : 9
Age : 54
Localisation : usa
Date d'inscription : 10/05/2007

MessageSujet: Re: Geoffrey Grey   Jeu 10 Mai - 19:56

Ce violoniste de renom a vécu près de Dartmoor jusqu'au début de la seconde guerre mondiale. Cette période troublée le conduit chez ses grand-parents paternels qui vivent alors en Ecosse. Ses parents avaient à l'époque envisagé pour lui une carrière de violoniste et l'on encouragé dans cette voie dès qu'ils se sont rendu compte de son intérêt précoce pour cet instrument. A cette époque toutefois, Edimbourg se montrait visiblement peu accueillante vis-à-vis des Anglais et la jeunesse édimbourgeoise manifestait une hostilité notoire envers les enfants ayant des prétentions artistiques. Il a malgré cela intégré la Royal Academy of Music et y a étudié le violon, la composition, le piano et la direction. Ses professeurs de composition étaient William Alwyn, Benjamin Frankel plus tard à Paris, Nadia Boulanger. Son chemin croise celui d' Edwin Carr, compositeur néo-zélandais qui deviendra un fidèle ami. En 1959, il a déménagé vers la Nouvelle-Zélande où il a exercé en tant que violoniste indépendant jusqu'à ce qu'on lui attribue le poste de Tour Musical Director du NZ Opera Company. Un certain nombre de ses oeuvres créées antérieurement ont été diffusées par le NZBS et Geoffrey Grey est par la suite retourné en Angleterre en 1960. Devant à présent subvenir aux besoins de sa propre famille, il a accepté le poste de Directeur de la Suffolk Rural Music School. Cette activité n'a duré qu'un an car il a ensuite déménagé à Londres où il s'est établi et a exercé en tant que violoniste indépendant durant les quarante années qui ont suivi. Il a occupé un certain nombre de postes importants lors de cette période au sein des plus grands orchestres et il a continué à composer pour différentes combinaisons d'instruments. Il a participé très activement à la vie musicale londonienne et a donné de nombreux récitals de musique contemporaine ainsi que ses propres compositions. Il a joué pour des ballets, des comédies musicales et des concerts pop et à de nombreuses occasions, il est parti en tournée avec la Lindsay Kemp Theatre Company en tant que violoniste, pianiste et percussionniste. En 1992, il s'est rendu aux Pays-Bas pour y travailler durant un an. En 1996, il a d'abord vécu en Cornouailles pour ensuite s'établir à Margate où il s'est concentré presque exclusivement sur la composition. En mars 2003, à la mort de son ami Edwin Carr, il contact le hautboïste Dominique Enon afin d'effectuer la réduction pour piano du concerto pour hautbois et orchestre qu'il a dédié à ce hautboïste avant son décès. Cette rencontre va s'avérée fructueuse car il va revenir en France afin de s'imprégner de la direction de Kurt Masur à Radio France. Il garde contact avec Dominique Enon a qui il va dédier une oeuvre pour hautbois et piano. Leur rencontre va également déboucher sur l'édition de plusieurs de ses oeuvres en France par Gilles Manchec des éditions Armiane. Il vit désormais dans le Dorset et a vu trois de ses nouvelles oeuvres publiées cette année.
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://www.stevedawsonmusic.com/
Musicante



Nombre de messages : 9
Age : 54
Localisation : usa
Date d'inscription : 10/05/2007

MessageSujet: Re: Geoffrey Grey   Jeu 10 Mai - 19:58

Geoffrey Grey was born in 1934 and lived on the edge of Dartmoor until the onset of the second world war, when he was sent to Scotland to live with his paternal grandparents. A career as a concert violinist had been envisaged and encouraged by his parents as he had shown a precocious interest in the violin at a very early age. Edinburgh, however, was markedly unfriendly to the English in those days, and its indigenous juvenile population openly hostile to any child with artistic pretensions. In spite of this he eventually went to the Royal Academy of Music and studied violin, composition, piano and conducting. His composition teachers were William Alwyn, Benjamin Frankel and later, in Paris, Nadia Boulanger.
In 1959 he went to New Zealand where he freelanced as a violinist for a time until he was appointed Tour Musical Director of the NZ Opera Company. He had a number of early pieces broadcast by the NZBS and returned to England in 1960.
He now had a family to provide for and took the job of Director of the Suffolk Rural Music School. This only lasted for a year and then he moved to London
where he lived and freelanced as a violinist for the next forty years. He held a number of principal positions over this period with some of the major orchestras and continued to compose for many different combinations of instruments. He was very active in London musical life and gave many recitals of contemporary music as well as his own compositions. He played for the ballet, musicals and pop concerts and on a number of occasions toured with the Lindsay Kemp Theatre Company as violist, pianist & percussionist.In 1992 he went to Holland, working there for a year. In 1996 in went to live first of all in Cornwall and then Margate where he concentrated almost exclusively on composing. He now lives in Dorset and has had three new works published this year. Useful links; www.pwd.uk.com (see under Composers)www.spartanpress.co.uk
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://www.stevedawsonmusic.com/
Musicante



Nombre de messages : 9
Age : 54
Localisation : usa
Date d'inscription : 10/05/2007

MessageSujet: Re: Geoffrey Grey   Jeu 10 Mai - 19:59

His recording
Quintet,"The Pike", for Piano ,Vln,Vla,'Cello,DB

1st peformed by The Hermes Ensemble, Rosslyn Hill Chapel, 1996. rec.


Two Xmas Carols for a capella choir

Words by Tom Clarke. Shine, Candle Shine.(1st.perf. St Georges, Bristol, 2004) & The Man in the Moon.


The Tinderbox

Setting of the Hans Andersen story for Narrator, Violin & Piano. 1st perf. by NZBS 1960. rec. by Margaret Field, Geoffrey Grey & Sally Mays at LCM.(10mins)


Cock Robin, Betty Botter, Lullaby

various settings of nursery rhymes.


The Pied Piper

Opera for children. Libretto by Margaret John. Instrumental & 2 piano version with children & adult choruses,soloists.1st perf. Rudolph Steiner Hall. 1958.


Dreams of a Summer Afternoon

Trio for Violin, Horn & Piano in 5 movements. (19mins)1980. Revised 2005 (original recording 1980)1st perf. Hermes Ensemble.


Aubade for Oboe & Piano

commissioned by Dominique Enon, & published by Armiane Editions(Versaillles)2005.(8mins)


Ceres

Ballet by Anthony Tudor for Pennsylvania Ballet Company. The music used is Contretemps for 4 Percussionists.


Patterns

Ballet. Choreography by Perrotet. Sadlers Wells 1964. Sadlers Wells Ballert Orchestra cond. by Geoffrey Grey


Sarabande,

Ballet. Choreographer, Perrotet, Sadlers Wells, 1964. Sadlers Wells Ballet Orch, cond, Geoffrey Grey


Scerzo Strepitoso

Symphonic piece written in 1997.(10 mins)


A Bit of Singing & Dancing

Commissioned by the Dartford SO, conducted by George Vass in 1996.(12 mins)


Variations for Orchestra

In preparation


Dance-Game

Symphonic scerzo. 1st perf. with Hounslow SO, subsequent perfs by the Bournemouth SO under george Hurst. 1967(rec) (6 mins)


Tryptych

Large scale work for symphony orchestra based on the idea of the Breughel tryptych.(20mins)1975


12 Labours of Hercules

Large-scale work for symphony orchestra and two narrators, 1st perf. at Royal Albert Hall in 1971 by New Cantata Orchestra(conducted by James Stobart)with Jackie Pallo as hercules.((40mins)


Sarabande for Dead Lovers (FO)

Suite from the ballet, Sarabande, 1st.perf. by the Harrow Youth Orchestra under James Stobart. 1970(20 mins)


Concertante for 2 Solo Violins & Chamber Orchestra

Written for the composer & John Knight(violins) & the New Cantata Orchestra, conductor, James Stobart and premiered ona tour of Italy in 1975. (rec)(19mins)


"The Autumn People" for Chamber Orchestra

Concertante piece inspired by the Ray Bradbury novel. 1st perf. by Philomusica at the V&A Museum, cond. by the composer.1970 (15mins)


Concerto Grosso No.2 fro Solo Violin & Strings

Written for Blackheath Strings in 1988 & performed that year with the composer playing the solo part. ((14mins)


Suite for Strings

Arrangement of the 6 Cavalier Songs made in 1981


Capriccio for String Orchestra

Written in 1963, the work is in two sections. It has had one run-through withthe RPO strings under Walter Susskind.


Concerto Grosso No 1

Written for Philomusica & 1st perf.at St.Johns, Smith Square with the composer conducting. 1972.


Inconsequenza for 4 Percussion Players

Written for recording by Phillips Fourfront Series(1969)played by the London Percussion Ensemble.(rec)(10 mins)5 short movements


March Militaire No 1.

Brass & Percussion. 1st perf. Locke Brass Consort, cond. James Stobart(10mins)(rec)


Partita for Trumpet & Piano

4 movements. comm.by Graham . 1st perf. ABC broadcast 1988.(19 mins) rec. at RAM concert 2000.


Divertimento Pastorale for Brass 5tet

5 short movements.Written for, but not played by, Philip Jones Brass. 1st. perf. NY Brass(NYSO)1970.(rec. of 1st mov. by Equale Brass.)Lopes Edition


Sonata for Brass

3 Tr. in C, 3 Tbns.written for Philip Jones Brass & pub. by J.&W. Chester(Music Sales)in 1968.(rec)


Preamble & 5 Variations for Bassoon & Piano

commissioned by John Orford and set as competition piece for RAM bass. prize.1999. Published by NOVA Music.(10mins)


A Morning Raga for Double Bass & Piano

written for, but not played by, Gary Carr. (10mins)1985


4 Bagatelles for 2 Flutes

Short pieces for 2 solo instruments 1997 Published 2004 by Hunt Editions


A scene from Old Russia

Movement for Piano Trio comm. by the Mays Trio. 2004


Eurus: The East Wind

Quartet for Piano, Flute, Clarinet & Bassoon. 1st of 4 linked works under the main title of Aeolus: Ruler of all the winds.2003


Tango all Sonata for Cor Anglais & Piano

Written in 2002(15 mins,) rec. by Gareth Hulse & Geoffrey Grey


Trio Concertante for Oboe, Bassoon & Piano

Commissioned by John Orford & published by NOVA Music in 2005.4 Movements(30 mins)


Threnody, Capriccio & Anthem fro Oboe Choir

In memoriam John Bingham 2003. (13mins)


Notturno for String Quartet

1st perf by Delme 4tet at Sussex University, 1969.(9mins) rec.


String Quartet No 1

3 movements. 1967


10 Easy Pieces

Piano, Vln,Oboe & Horn, Cello. 1st.perf.St.Johns, Smith Square, 1989.(rec)


Saxophone Quartet

Written for London Sax. 4tet. (14mins) 1st perf. Purcell Room, 1972(rec)


A Mirror for Cassandra

Quintet for piano, vln, cello,oboe & hrn. Written for Mouth of Hermes. 1st perf.1971 at Purcell Room, sunsequent perfs. by Hermes Ensemble. (18mins)rec.


Autumn '69(The Prisoners)

Piece written in protest of military junta in Greece. 1st -and only!- perf. at Bristol University Students' Union. Written for 4 separate ensmbles and played on the four different levels of the building.(23mins)1969


Songs for Instruments(Septet).

Chamber piece for small ens. incl.harpsichord.(18mins) Written for & perf. by Mouth of Hermes.1st perf. at Purcell Room 1972.


Sonata for Clarinet & Piano

4 movements(18mins)Ref.available by Julian Farrell & Geoffrey Grey.1983


Contretemps for W/W 4tet.

commissioned & published by NOVA Music in 1984. 1st perf at Edinburgh Festival the following year, broadcast by Ensemble ad Libitum(Hilvrsum Radio)1990.(17mins)(rec)


Aria for Flute(Oboe) & Piano

Written in 1968. 1st perf at Southampton University(Mouth of Hermes)Published 2005 by Armiane Editions(Versailles).


Quintet for Fl.ob.Clar.Hrn & Bassoon.

Virtuoso piece. (16mins) 1969


Serenade for Double Woodwind 5tet

In memoriam Igor Strawinsky. 1st.perf/ by Portia Wind Ens. Purcell Room. (18 mins)1971(rec)


Three Songs for Soprano, Clarinet & Piano

I do not love thee(Sarah Norton),(4 mins) Wolfram's Dirge(Beddoes)(4 mins) & Dream Pedlary(Beddoes).(5mins)Varous perfs.


Cantar de la Siguiriya Gitana for Tenor & Piano Trio

Settings of poems by Federico Lorca in the original Spanish.(29 mins) Comm. by Jose Maria Guerrero & 1st.perf. by him and the Knight Trio at St.Saviours Church, Pimlico, in 1998


A Christmas Cantata

Settings of Christmas poems for high voices & string orch.(9 mins) 1st perf. in NZ by NZBSO and chorus cond.by Alec Lindsay.1959


John Gilpin for solo SATB & W/W 5tet

Setting of Cowper's poem,(19 mins) comm. by the Grosvenor Ens. & 1st perf. at Purcell Room cond. by Harry Legge. 1969


A Dream of Dying for Soprano & Instrumental Ensemble

Setting of poems by Thomas Lovell Beddoes. commissioned by the Mercury Ensemble & 1st perf. at Purcell Room with Rosemarie Hardie & Merc.Ens.(rec) conducted by Colin Metters.1974(28mins)


De Vinetas Flamencas, for Tenor & Piano

4 poems of Federico Lorca from the eponymous collection. Written for Jose Maria Guerrero.(11 mins) 2001.


Song from "Death's Jest Book" by T.L.Beddoes

Version of part of "A Dream of Dying" for soprano & piano.(10 mins) 1st.perf. Margaret Field/Sally Mays at Sheffield University. 1978


Three Jacobean Songs for Tenor String Orchestra

Summons to an Execution, Dirge & Celia. Three dramatic arias for tenor & string orchestra or piano. 1973


Six Cavalier Songs for Sop. & Piano

Cavalier Poets,(13 mins) 1st.perf. Margaret Field/Mays, Wigmore Hall, 1962 (rec)


Sonata for 'Cello & Piano

3 movements(16 mins)1976


Sonata for Viola & Piano

5 movements(29 mins) comm. Roger Chase for Wigmore Hall recital with Claire van Kempen, 1987. (rec)


Sonata in 4 Movements for Violin & Piano

27 mins, 1st perf. Alison Kelly/Raymond Lewis, Ripley Arts. 1988.(revised 2000)rec.


Flowers of the Night, Sonatina for Violin(Flute) & Piano

One movement,(10 mins) 1st.perf, Bluecoats, Liverpool, Grey/Mays,1975(rec.)Lopes Edition


Sonata No.1 for Violin& Piano

3 movements(18 mins)1st.perf., ylvia Rosenberg/Paul Crossley, Purcell Room,1961


3 Pieces for 2 Pianos

(14mins)Ist.perf, Sally Mays & Tony Hymas, LMC, 1975 [rec.available]


4 Studies for Piano Solo

Book I of 12 Studies. (40 mins) ABC broadcast, Sally Mays, 1981.Lopes Edition


Sonata alla Toccata for Piano

one movement(10 mins)Ist perf.Sally Mays, Wigmore Hall1968


Serenade for Piano

in three movements(1962)


Sonata in C for Piano

in three movements(14 mins)Lili Bouoanger Memorial Award(1958)
Revenir en haut Aller en bas
Voir le profil de l'utilisateur http://www.stevedawsonmusic.com/
Contenu sponsorisé




MessageSujet: Re: Geoffrey Grey   

Revenir en haut Aller en bas
 
Geoffrey Grey
Voir le sujet précédent Voir le sujet suivant Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» Geoffrey Oryema
» RESPECT THA GOD, OMAZ & CHOKO "Expect This Raw" (Grey Square
» POET SUBSTRATUM "No Time To Chill" (Grey Square Record)
» The Old Grey Whistle Test (DVD)
» Dire en grey

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
artistes-classiques.forumculture.net :: rez de chaussée : loge des artistes :: instrumentistes-
Sauter vers: